LORNETKI I LUNETY

   Lornetkę lub lunetę chyba każdy kiedyś trzymał w ręce i zauważył, jaki, to przydatny przyrząd, tym bardziej, gdy chcesz oglądać naturę z bliska. Lornetki i lunety są to przyrządy pomocnicze do obserwowania przyrody i nie tylko ;)      
   Lornetka
lornetka to ciekawy przyrząd
- używa się z wolnej ręki. Ich wartość napisana jest na obudowie, np. 8x30 lub 7x40. Druga z podanych liczb (np. 30, 40) określa średnicę soczewki obiektywu w milimetrach. Jeśli średnicę obiektywu podzielisz przez powiększenie, uzyskuje się liczbę określającą średnicę tzw. źrenicy wyjściowej, oznaczającą jasność danej lornetki. Cyfra przed literą x oznacza krotność powiększanie, czyli informuje nas ile razy będzie widziany przedmiot przez lornetkę w stosunku widzenia go gołym okiem. Ceny lornetek są różne w zależności od możliwości lornetek i jakości ich wykonania. 


Sam zakupiłem niezbyt drogi model posiadający wiele zalet zastanawiało mnie tylko, dlaczego lornetka o wysokich możliwościach jest tak tania. Służyła mi ona około roku, ale warto dodać, że nie używałem jej tak często. W sumie dalej mi ona służy, ale niektóre elementy widać, że nie są zbyt solidne i wymagały naprawy oraz ostrożności przy użytkowaniu. Wydaje mi się, że kupując lornetkę warto zastanowić się w jakim celu chcemy jej używać i jak długo ma prawidłowo funkcjonować.
                      
lornetka jest bardzo przydatna
   Luneta musi być osadzona na statywie. Zapobiega to drganiu obrazu. Używa się jej głównie na dalsze odległości. Świetnie obserwuje się nią krajobraz. Często można z niej korzystać w miejscach widokowych. Czasami trzeba wrzucić monetę.Luneta jest droga i niepraktyczna pod względem przenoszenia. Myślę, że jeśli nie mamy takich dużych potrzeb do obserwacji przyrody lub luneta będzie wydawać się dla ciebie nie praktyczna lornetka w zupełności załatwi sprawę.
    Osobiście sam zawsze, gdy mam plecak nosze w nim kompaktową lornetkę i nie sprawia mi to żadnych problemów, dlatego jestem zwolennikiem tego narzędzia. :)

Pozdr. Michał

Komentarze

Prześlij komentarz

Popularne posty